www.garwoszlaki.pl pisanie-prac.waw.pl http://www.contactcenter.pl/pl/uslugi/obsluga-klientow/22

Coaching to dziedzina w której bardzo często używa się różnego rodzaju narzędzi. Często mają one za zadanie poprawić naszą kreatywność, pobudzić nas do działania, poprawić umiejętności interpersonalne i inne. Poszczególne ćwiczenia nadają się dla różnych osób. Nie ma uniwersalnych rozwiązań, które będą odpowiadać każdego. Nad odpowiednim doborem ćwiczeń z reguły czuwa oczywiście coach, którego zadaniem jest sprecyzowanie konkretnych potrzeb klienta. Jeżeli natomiast nie doszliśmy jeszcze do wniosku, czy chcemy skorzystać z usług coachingowych, a chcemy zrobić krok w kierunku rozwoju lub poprawny poszczególnych sfer – warto zapoznać się z narzędziami najpowszechniej używanymi:

  • Koło życia to sprytne narzędzie, w którym dokonujemy samooceny poszczególnych aspektów życia, które obecnie realizujemy. Określamy wówczas poziom satysfakcji, jaki przypisany jest do tych składowych. Dziedzin życia, które się analizuje jest osiem: praca, pieniądze, środowisko życia, rozwój osobisty, wypoczynek i zdrowie, wspólnota, rodzina, Bóg. Po wnikliwym zastanowieniu się i przypisaniu ocen, czy hasłowych problemów zastanawiamy się nad jakim obszarem chcemy popracować i który jest dla nas najważniejszy. Ten schematyczny rysunek pozwoli w istocie skonfrontować swoje zamierzone cele z końcowym etapem w którym się znajdziemy, czyli efektami;
  • Reguła SMART bardzo mocno kojarzy się w realizowaniu projektów. Wpisana jest raczej w dziedzinę zarządzania, aniżeli coachingu, lecz jest to także popularne narzędzie rozwojowe.

    Jak wiadomo, SMART oznacza poszczególne cechy, jakie cele powinny posiadać. Według nich tworzy się pytania. Przykładowo, cel powinien być konkretny, więc: ,,Jaki rezultat chcesz uzyskać?’’ lub: ,,Jak będzie to wyglądać?’’;

  • Metoda sześciu kapeluszy de Bono to ćwiczenie, które ma za zadanie pobudzić nasze myślenie i pozbyć się schematów. Ustalamy sobie jedno ważne dla nas pytanie, na które będziemy odpowiadać aż sześć razy, a za każdym razem odpowiedź będzie inna. Zakładając odpowiedni kolor kapelusza, wcielamy się wówczas w inną rolę. W kapeluszu czerwonym możemy odpowiadać emocjonalnie, a wszelkie odpowiedzi nie muszą być logiczne i zrozumiałe. Zakładając kapelusz koloru białego opieramy swoje przemówienia na faktach. Czarny kapelusz zwiastuje ciemne strony sytuacji, natomiast żółty skupia się na tym, co najbardziej pozytywne. Kapelusz zielony jest bardzo kreatywny, a niebieski racjonalny i poukładany. To ćwiczenie jest skierowane zarówno do grup, ale i osób indywidualnych.

.